niedziela, 30 stycznia 2011

Chęć zapalenia – jak z nią walczyć? część 1

Wiele osób, które rzuca palenie nie może poradzić sobie z narastającą chęcią zapalenia papierosa. Okres abstynencji nikotynowej robi swoje i coraz trudniej jest utrzymać swoje postanowienie. Spora część osób  nie wytrzymuje i zapala swojego papierosa. W dzisiejszym wpisie opiszę kilka sposobów na to, jak wytrwać i walczyć z chęcią zapalenia.

Dobrze by było, gdybyście spróbowali zastosować przynajmniej część rad, które zostały przeze mnie napisane.  Jestem pewien, że w ten sposób będzie wam łatwiej znieść rozstanie z nałogiem.


Rada 1
Staraj się zapamiętać, że rzuciłeś palenie i jesteś osobą niepalącą (TAK! – od momentu wypalenia ostatniego papierosa możesz mówić o sobie jako osoba niepaląca). Zastanów się chwilę nad swoją chęcią zapalenia i spróbuj  przeprowadzić małą analizę:
  • Gdzie się znajdowałem, kiedy odczułem chęć zapalenia?
  •  Co wówczas robiłem?
  •  Z kim byłem?
  • O czym myślałem?

Rada 2
Pomyśl o powodach, które zdecydowały o tym że rzuciłeś palenie:
Dobrze by było gdybyś powtórzył sobie głośno, gdy będziesz sam, trzy najważniejsze powody, dla których postanowiłeś rzucić palenie.
Zrób to pisemnie, żeby przybrało formę materialną. Wypisz trzy najważniejsze powody rzucania palenia, a następnie trzy, dla których paliłeś.

Rada 3
Zastanów się jakie czynniki wywołują u Ciebie chęć zapalenia i przygotuj się do ich unikania.
  • Możesz zająć ręce jakąś inną czynnością. Możesz bawić się czymkolwiek innym niż papierosem ;)
  • Unikaj wszystkich palących znajomych i spotykaj się z tymi niepalącymi.
  • Wykonuj czynności przy których bardzo trudno jest palić papierosy. Np. biorąc prysznic czy majsterkując przy samochodzie.
  • Kiedy odczuwasz chęć zapalenia to patrz na zegarek. Zauważ, że pożądanie papierosa trwa bardzo krótko – kilka minut.
  • Gdy poczujesz znowu, że chce Ci się palić, to wykonaj jakąś inną czynność. Chodź w kółko, zmień otoczenie,  zrób przysiady...
  • Unikaj miejsc, gdzie palenie papierosów jest dozwolone (są jeszcze takie? ;) ).
  • Weź coś do ust np. słomkę lub gryź marchewkę, zaciągaj się głęboko świeżym powietrzem, żuj gumę, pij napary z ziół...
  • Bądź przygotowany psychicznie na różnego rodzaju okoliczności, które będą się zdarzały „po raz pierwszy” od momentu kiedy rzuciłeś palenie papierosów. Przykładem takich okoliczności  jest wyjazd na wakacje, imprezka, czy dłuższa podróż samochodem.
 W następnym wpisie, który zamieszczę pod koniec tygodnia napiszę drugą część  rad, jak walczyć z chęcią zapalenia. Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis niektórym pomoże.

Życzę wszystkim wytrwałości w postanowieniu!

3 komentarze:

  1. palic Mi Sie chce

    OdpowiedzUsuń
  2. nie wiem czy to tak poamaga...jestem kierowcą ciężarówki...czasami te 4,5 godziny cieżko bez papiersoa wytrzymać,zwłaszcza jak się korek na autostradzie zrobi..

    OdpowiedzUsuń