środa, 23 marca 2011

Palenie papierosów to nałóg czy uzależnienie?


Czy zastanawialiście się kiedyś czym tak naprawdę jest palenie papierosów? Często mówi się, że ktoś jest uzależniony od papierosów. Jednakże równie często słyszę, że palenie papierosów jest nałogiem – mówi się wtedy, że palacze są nałogowcami. Jeżeli ktoś zdecydował się kiedyś tak jak ja zastanowić się nad tym tematem, to być może odkrył, że są to  terminy różniące się od siebie. 

Zatem kim jest osoba paląca papierosy? Osobą uzależnioną czy nałogowcem? W dzisiejszym poście spróbujemy się trochę zastanowić nad tym tematem.


Zacznijmy od osoby uzależnionej...
Osoba uzależniona to taka, która nie jest do końca świadoma popełnianych czynów, które  mają złe konsekwencje. Nieświadomość może być wynikiem braku intelektualnego rozeznania czyli z niewiedzy – mówi się wtedy, że osoba ta nie ma świadomości intelektualnej. Trudno powiedzieć o palaczu, żeby nie wiedział, iż palenie papierosów szkodzi. Jest to wiedza, która jest wkładana nam od dzieciństwa i każdy jest świadomy popełnianej zbrodni na swoim zdrowiu, jakim jest wdychanie dymu tytoniowego.
Jednakże nie od zawsze było wiadomo, że papierosy są szkodliwe dla naszego organizmu. Dopiero po jakimś czasie od wprowadzenia ich na rynek, ku rozpaczy koncernów tytoniowych i milionów uzależnionych osób odkrycie to ujrzało światło dzienne. Biorąc te okoliczności staje się oczywiste, że palacze szkodzili swojemu zdrowiu nieświadomie, co powoduje, że można ich zaliczyć do osób uzależnionych od papierosów.

A może jednak nałogowcy?
Nałogowiec to osoba, która chronicznie podejmuje szkodliwe dla swojego zdrowia decyzje. U palaczy oznacza to, że świadomie wypalają kolejnego papierosa, mimo iż zdają sobie sprawę z ich szkodliwości. Oznacza to nic innego jak to, że w dzisiejszych czasach osoba paląca zasługuje na miano nałogowca.

1 komentarz:

  1. Jestem nałogowym palaczem, zaczęłam palić bardzo wcześnie i teraz mam problem. Jestem świadoma jak bardzo to szkodzi mojemu zdrowiu, zresztą już widzę- żółte paznokcie, zęby, skóra coraz mniej młodzieńcza. Co sądzisz o metodzie Allena Carra?
    http://rzucaniepalenia.edu.pl/2011/06/01/o-allena-carra-sposobie-na-walke-z-nalogiem/
    Może coś dać? Próbowałam rzuć samodzielnie, płytki, gumy z nikotyną i nic.

    OdpowiedzUsuń